تبلیغات
وبگاه اعضا کتابخانه ملی - متن نامه اعضا کتابخانه در رابطه با مشکلات کتابخانه ملی

کتابخانه ملی، برای همۀ اعضا
تاریخ:جمعه 23 دی 1390-03:02 ب.ظ

متن نامه اعضا کتابخانه در رابطه با مشکلات کتابخانه ملی

باسمه تعالی

 

جناب آقای دکتر صلاحی

ریاست محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

احتراماً ضمن سپاس و تشکر فراوان از زحمات جناب­عالی و کارکنان محترم کتابخانه ملی ایران در به وجود آوردن فضایی مناسب برای مطالعه و پژوهش اعضای کتابخانه که بی‌شک تأثیر بسیاری در ارتقا و رشد علمی کشور در آینده‌ای نه چندان دور خواهد داشت، پاره­ای مشکلات موجود در کتابخانه را به اطلاع شما می‌رسانیم.

از آنجا که طی گفتگوهای مختلف و برخوردهای متعدد، عزم جناب­عالی را مبنی بر حل مشکلات کتابخانه که گاه خود شما در جریان جزئیات برخی از آن­ها می­باشید، راسخ یافته‌ایم، لذا نامه زیر را که در بر گیرنده مجموعه‌ای از انتقادات و پیشنهادات اعضای کتابخانه ملی در رابطه با خدمات و امکانات رفاهی آن است، خدمت شما ارائه می­کنیم و خواهشمندیم که در صورت امکان نسبت به رفع آن­ها اقدام فرمایید.

موارد مورد نظر که مستندات مربوط به آن به پیوست تقدیم می‌شود، به طور خلاصه عبارت است از:

·        کمبود منابع و کتاب­های مختلف و مرجع که چنانکه می­دانید گردآوری آنها از اهم وظایف کتابخانه ملی است

·        مشکلات مربوط به مکان رستوران و بالا بودن قیمت­های اغذیه ارائه شده در رستوران و بوفه

·        مشکلات مربوط به گیت­های ورودیِ مطلقاً بی‌کاربرد نصب شده در جلو درب­های تالار تخصصی، تالار عمومی و تالار ایران شناسی

·        شیوه برخورد کارکنان محترم حراست با مراجعین

·        مشکلات دسترسی به شبکه اینترنت

·        وضعیت نابسامان سرویس­های بهداشتی

·        مشکلات مربوط به نمازخانه

پیشاپیش از مساعدت و بذل توجه جناب­عالی و همکاران محترم­تان در مجموعه کتابخانه ملی صمیمانه سپاسگزاریم

                                                                                                                        23/10/1390

                                     جمعی از اعضای کتابخانه ملی


 

کمبود کتاب و منابع

همانگونه که مستحضرید از مهم ترین وظایف کتابخانه ملی این مسئله است که قادر باشد از کلیه كتب و نشریاتِ انتشار یافته در ایران، یک نسخه در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد.

نیازی به گفتن نیست که تقریبا اکثریت مراجعین به کتابخانه ملی با این خلاء موجود در منابع، هریک به گونه ای و متناسب با رشته مورد نظر خود مواجه شده اند. بسیاری از منابع و کتاب های منتشر شده در سال های پیشین و یا بسیاری از نشریات در حوزه های مختلف در مخازن و قفسه های موجود در کتابخانه وجود ندارد. مراجعین کتابخانه ملی یا کسانی که از طریق وب سایت به جستجوی مواد مورد نظرشان می پردازند، احتمالا با گزاره های «موجودی قابل امانت ندارد» و یا «در دست فهرست نویسی» کاملا مأنوس اند. گرچه این وضعیت چندین سال است که در کتابخانه ملی و در زمان مدیران قبلی آن به وجود آمده است و طبعا همه مسئولیت آن بر عهده شما نیست. همینطور انکار نمی کنیم که گاه منابع خوب و ارزشمندی در کتابخانه  یافت می شود و تعداد آن نیز کم نیست. ولی هنوز خلا وجود منابع، بخصوص آثار جدیدالطبع، مسئله ویژه و بسیار مهمی است که امیدواریم با مساعدت مسئولین محترم کتابخانه هر چه سریع تر برطرف گردد.

از دیگر سو، كتابخانه‌ی ملی ایران، به عنوان یكی از مهمترین مراكزی كه محل فعالیت پژوهشگران در حوزه‌های گوناگون می‌باشد، هنوز ارتباطی با منابع الكترونیك موجود در اینترنت ندارد. سایت‌های اینترنتی بسیار ارزشمندی وجود دارند برای دریافت مقالات و كتبی كه در موضوعات متفاوت، به زبان‌های اروپایی نوشته شده‌اند و مقالات بسیار با اهمیتی را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهند كه متاسفانه تهیه و عضویت در آن‌ها، برای فرد به سختی ممكن است، اما در ایران دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران و شهید بهشتی اقدام به عضویت در این سایت‌ها نموده و خدمات آن را در اختیار دانشجویان خود قرار داده و در نتیجه كیفیت علمی خود را ارتقا داده‌اند. اما كتابخانه‌ی ملی ایران هنوز فاقد این امكان است. درخواست داریم به این موضوع رسیدگی شده و در صورت نیاز، می‌توانیم لیستی از سایت‌های معتبر در این حوزه تهیه و به پیوست، ارائه نماییم.


 


 

رستوران

ضمن تشکر از خدمات رستوران و بوفه کتابخانه که پس از مدتی تأخیر نهایتاً راه اندازی شد، به عرض می‌رساند که همچنان پاره‌ای مشکلات استمرار دارد.

مکان رستوران: مکانی که به رستوران اختصاص داده شده است، اصلاً متناسب ظرفیت کتابخانه نیست و گرچه قول‌هایی مبنی بر تغییر جا داده شده است اما همچنان وضعیت به همان شکل سابق است. در بسیاری مواقع صف‌های طولانی جهت گرفتن غذا در محیط کوچک رستوران تشکیل می‌شود و گاه حتی جایی برای نشستن نیست.

کیفیت غذا: در ابتدای عقد قرارداد با پیمانکار جدید کیفیت غذا و سرویس در رستوران در مجموع خوب و مناسب بود. اما رفته رفته از کیفیت غذا و نحوه سرویس دهی به اعضا کم می‌شود که امیدواریم این‌گونه کاهش کیفیت از طرف مسئولین امر پیگیری شود.

قیمت غذا: مستحضرید که قیمت غذا خصوصاً در رستوران برای اقشاری که به کتابخانه ملی مراجعه می‌کنند همچنان بالاست. سوال این است که آیا بهتر نبود کتابخانه ملی به جای گرفتن رقم بالای اجاره ماهیانه از پیمانکار، این رقم را به پایین ترین حد ممکن می‌رسانید تا اغذیه رستوران و بوفه با حداقل قیمت به دست دانشجویان و مراجعینی که حضورشان در کتابخانه بی شک فی‌نفسه هزینه زاست، برسد؟ خواهشمندیم حداکثر تلاش خود را در کاهش قیمت‌های اغذیه رستوران و بوفه که هزینه‌های زیادی را برای مراجعین به همراه دارد، انجام دهید.

هیترهای گرم کننده: اندکی پس از شروع به کار پیمانکار جدید رستوران، یکی از هیترهای گرم کننده ای که جهت استفاده مراجعینی قرار می گرفت که غذا به همراه می آوردند، از محوطه رستوران برداشته شد. متاسفانه هیتر باقی مانده نیز به دلیل حجم بالای ظرف های غذا دچار مشکلات عدیده ای شده است. خواهشمندیم نسبت به بازگرداندن هیتر قبلی و اختصاص فضایی جهت مراجعینی که غذا به همراه می آورند، اقدامات مقتضی را به عمل آورید.


 


 

کاربری گیت های ورودی تالارها

بیش از یک سال از زمانی که گیت های ورودی تالارها نصب شده است، می‌گذرد و مسئولین سابق کتابخانه در جریان اعتراضات مراجعین نسبت به راه اندازی گیت های مزبور می‌باشند. با این حال اگر حتی برای گیت جلوی درب ورودی کتابخانه ملی توجیه کنترل ورود و خروج اعضا وجود داشته باشد، مشخص نیست کاربری گیت های ورودی جلوی تالار تخصصی، تالار عمومی و نیز تالار ایران شناسی به چه علت است و چه توجیهی در کار است که به ازای هر بار خروج از سالن مراجعین چه به دلیل استراحت و صرف غذا یا چه به دلیل استفاده از سرویس بهداشتی، مجبورند از این گیت ها بگذرند.

از کار افتادن‌های پی در پی این گیت ها، بسته شدن‌های نامشخص و در حین عبور افراد که منجر به ضرب‌دیدگی و آسیب‌دیدگی های متعدد شده است، باز نشدن‌های به موقع درب ها که گاه منجر به تشکیل صف‌هایی طولانی جلوی این گیت ها می‌شود، اتلاف وقت، گذاشتن کارت‌های ملی و گواهی‌نامه به هنگام کتاب گرفتن به دلیل ضرورت در دست داشتن کارت کتابخانه جهت گذشتن از این گیت ها (که چنانچه گیت های ورودی تالارها وجود نداشت، افراد می‌توانستند همان کارت کتابخانه را در وقت امانت کتاب ارائه دهند) و موارد دیگر از جمله مشکلات ورود و خروج مراجعین از گیت هایی می‌باشد که هیچ کاربری مشخص و هیچ توجیه معقولی ندارند.

از این رو، خواهشمندیم که حتی الامکان نسبت به برداشتن گیت های ورودی از جلوی سالن‌های داخلی کتابخانه اقدام فرمایید.


 


 

پارکینگ

تا کنون از طریق مجاری مختلف چون نامه نگاری یا گفتگوهای رو در رو مشکلات پارکینگ گوشزد مسئولین محترم کتابخانه ملی شده است اما متأسفانه تغییری در وضعیت اسفبار موجود رخ نداده است. این مسئله آنچنان واضح است که نیازی به توضیح و تشریح آن نیست. چاله‌ها و گودال‌های مختلف، سطح بسیار ناهموار زمین، آب گرفتگی و گل آلود شدن زمین به وقت بارندگی و ... جملگی شرایط نامناسبی را فراهم آورده است که در شأن مجموعه‌ای چون کتابخانه ملی نیست. متأسفانه کتابخانه نه فقط اقدامی در جهت آسفالت زمین و هماهنگی با نهادهای ذی‌ربط صورت نداده، بلکه حتی اقدامی در جهت صاف کردن و هموار نمودن زمین نیز که هزینه چندانی در بر نخواهد داشت، انجام نداده است.

لذا خواهشمندیم جهت سهولت مراجعین به کتابخانه چنانچه حتی آسفالت پارکینگ هم برای کتابخانه ملی مقدور نیست، دست کم اقدام به ترمیم و مسطح نمودن و صاف کردن زمین ناهموار پارکینگ نمایید.

 


 

نحوه‌ی برخورد کارکنان حراست کتابخانه با مراجعین

اینکه تلاش حراست محترم کتابخانه ملی بر این منوال قرار گرفته است تا محیطی آرام و علمی را برای اعضای کتابخانه فراهم کنند و تا حد مطلوب و قابل قبولی نیز در این امر موفق بوده‌اند، جای تشکر و قدردانی دارد. لذا ضمن سپاسگزاری از زحمات کارکنان محترم این بخش، تنها چند نکته را جهت بهبود وضعیت موجود خدمت شما ارائه می‌شود.

حفظ شئونات و مقررات کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران بر تمامی اعضا لازم است، اما علیرغم رعایت این مقررات، گاهاً مشاهده می‌شود که پرسنل محترم حراست تذکراتی به اعضای کتابخانه می‌دهند که منطقاً و اخلاقاً صحیح نیست؛ منطقاً از این باب که، بانوان با رعایت شئونات همچنان تحت تذکر ایشان قرار می‌گیرند، و اخلاقاً از این باب که به نظر می‌رسد بسیار زیبنده‌تر است که پرسنل خانم، به خانم‌هایی که شئونات را رعایت نمی‌کنند تذکر دهند. حال آنکه بسیار دیده و شنیده شده است که این گونه تذکرات را، آقایان محترم به خانم‌ها داده‌اند که به هیچ روی شایسته و قابل قبول نیست.

نکته‌ی دیگر شیوه و نحوه‌ی تذکر به اعضا است. چه بهتر است که با اندکی صبر و طمأنینه و البته بدون معطل نمودن افراد برای دقایق زیاد این تذکر صورت گیرد (و از تهدیدهای گوناگون اجتناب گردد)، چه بسا این کار موثر تر و در خور محیطی علمی است.

 

 


مشکلاتِ دسترسی به شبکه‌ی اینترنت

 

امروزه‌ی یکی از اصلی‌ترین لوازم تحقیقات، بهره گیری از شبکه‌ی اینترنت می‌باشد. با توجه به امکان دسترسی به منابع عظیمی از داده ها و پایگاه‌های اطلاعات از طریق شبکه‌ی جهانی اینترنت توسط محققین، استفاده از اینترنت سریع، پایدار و قابل اطمینان یکی از اصلی‌ترین نیازمندی های محققین و پژوهشگران می‌باشد.

در این رابطه می‌بایست در وهله‌ی اول از درک صحیح این مهم توسط مسئولین کتابخانه ملی و ارایه اینترنت بی سیم در کلیه‌ی تالارهای کتابخانه قدردانی نمود. با این حال، سرعت و پایداری اتصال کاربران به اینترنت دچار نقصان‌هایی می‌باشد که توجه بیشتر مسئولین امر را طلب می‌کند.

این امر بدیهی است که محقق نیازمند جستجوی مستمر پایگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی است، و در صورتی که سرعت دسترسی به اینترنت پایین  و گاهاً با قطعی‌های مداوم همراه باشد، زمان زیادی از افراد، جهت دریافت اطلاعات خواهد گرفت (جهت اطلاع ذکر این نکته ضروری است که در برخی از روزها در طول روز، سایت موتور جستجوی Google نیز قابل باز کردن نمی‌باشد).

لذا خواهشمند است جهت تکمیل شدن این سرویس و افزایش سرعت و پایدار نمودن این شبکه، اقداماتی صورت پذیرد. لازم به ذکر است، در گذشته بارها جهت رفع این گونه مشکلات قول‌هایی از طرف مسئولین مربوطه به اعضا داده شده است، اما متأسفانه همچنان شاهدیم که شبکه دارای وضعیتی بیمار گونه می‌باشد و در حد نام کتابخانه‌ی ملیِ کشور نیست.

 


 


وضعیت نابسامان سرویس‌های بهداشتی

با توجه به تعداد بالای افراد و محققین استفاده کننده از کتابخانه‌ی ملی(در حدود 1300 تا 1400 نفر) ، تنها 7 عدد سرویس بهداشتی برای آقایان و 8 سرویس بهداشتی برای خانم‌ها در نظر گرفته شده است، که این تعداد هیچ تناسبی با تعداد افراد متقاضی ندارد. به همین دلیل در بسیاری از مواقع در مقابل سرویس‌های بهداشتی صف‌های طویلی تشکیل می‌شود. مقتضی است مسئولین نسبت به رفع این مشکل و محیا نمودن امکان استفاده از دیگر سرویس‌های بهداشتی موجود در مجموعه توسط اعضا، اقدامات لازم را مبذول نمایند.

از سوی دیگر سرویس بهداشتی آقایان از مشکل عدم تهویه مناسب رنج می‌برد؛ به صورتی که افراد می‌بایست به دلیل صف طولانی بعضاً 10-5 دقیقه در فضایی نا مطبوع و مملو از آمونیاک در انتظار استفاده از سرویس بهداشتی بمانند. همین‌طور مشکلاتی از قبیل: نظافت نامناسب سرویس‌های بهداشتی و یا نا مناسب بودن وضعیت درب‌ها (قفل) و شیوه جداسازی کابین‌ها از جمله دیگر مشکلات مربوط به سرویس‌های بهداشتی می‌باشد.

 

 

 

 


 

وضعیت نمازخانه

 

با توجه به ظرفیت پیش بینی شده در کتابخانه ملی برای محققین و پژوهشگران(در حدود 1300تا 1400 نفر) در تالارها، فضای در نظر گرفته شده جهت نمازخانه‌ی این مجموعه بسیار کوچک و محقر می‌باشد (کمتر از30 نفر برای آقایان و به همین تعداد برای خانم‌ها که در مقایسه با ظرفیت کتابخانه گنجایش حدود 4%  اعضای کتابخانه را دارد.)، به طوری که در زمان اذان و هنگام نماز فضای کافی برای به جای آوردن نماز برای اعضا وجود ندارد و مراجعین می‌بایست برای ادای فریضه نماز، جلوی درب نمازخانه صف تشکیل دهند تا با اتمام نماز هر فرد، امکان ورود به نمازخانه پیدا نمایند.

برخی دیگر از مشکلات مربوط به فضای نمازخانه عبارتست از: وضعیت نظافت درب ورودی نمازخانه، نبود امکانات کافی و مناسب (از قبیل مهر مناسب و به تعداد)، پخش اذان در روزهای تعطیل به صورت مستمر در نمازخانه (البته صرفاً در محیط نمازخانه و نه به صورتیکه در سالن‌ها و تالارهای تخصصی نیز این صدا پخش شود که متأسفانه گاهاً این اتفاق می‌افتد)

 

 




در زیر امضای این نامه توسط اعضا را می توانید مشاهده نمایید: